2011. március 24., csütörtök

Hozzáadott érték - A luxusautók fái

Az autók teljesen technizált eszközök. Vasból, alumíniumból, acélból, műanyagból vannak összerakva. De még ha óriási is a motorteljesítményük, mint a Maserati Quattroporténak, az emberhez méltó teret szövetek, bőr, s fa elemek alakítják ki. Természetes eredetű anyagok.
A Maserati 300-400 lóereje száguldásra való, arra, hogy elvesszünk a sebességben. Bikaerős, mint a legnagyobb jaguárok, mégis szükségünk van arra, hogy a természetfeletti sebességet ne egy száguldó gép, hanem az otthonosságot, a megfogható, természetes miliő ölelje körül. Mahagóni, rózsafa, tölgyfa és diófa teremti meg ezekben a luxusautókban a káprázatos hangulatot.
A Range Rover a britek Afrika terepjárójából vált luxusmárkává. Bár ma már inkább városi terepjáró, de a képességei terepjárásra is alkalmassá teszik. A belseje a terepjárók funkcionalitását és a modern luxus követelményeit elégíti ki. Minden olyan kütyü megvan benne, ami a másik kettő autóban a kényelmet szolgálja. De még ebben az autóban is sok fa van. A nagyvárosi világban ez hordozza a luxus elengedhetetlen elemét. Hiszen nem csak Afrikától vagyunk távol, hanem a természettől is.
A legújabb Jaguar, az XF zömökebb, mint a nagy Jag-ek, sportosabb kinézetű, mint elődje a Jaguar S-Type. Az előd a retró stílust képviselte, a Jajuar MARK II-t, a hatvanas évek brit filmjeiben gyakran feltűnő autót idézte vissza. A legújabb viszont sportos, trendi, sokkal fiatalosabb, kevésbé nehezedik rá a luxus súlya. A belső olyan modern, mint a BNW 5-ös szériája: egybefüggő vonalak és letisztultság, high-tech ígéret minden részletben. De amikor a végső részleteket kellett hozzáadni, egy valami nem maradhatott ki: a fa. A fa, amely az új XF-ben több mint amennyi a MARK II-ben volt. A fa, amely az elidegenítő modernitást és a fényűző letisztultságot kiemeli a sterilitásból, s a szabad vonalakban burjánzó természetesség nyomaival töri meg a szintetikus luxust. A fa elemek igaziak, diófából és tölgyfából vannak. De ma már a fa csak kiegészítő elem. A kilencvenes éves XK-jában még burjánzott a fa belső. Az XF-nek van olyan változata is, amely karbon fekete anyaggal helyettesíti a fát. Ebben a változatban nyoma sincs a természetességnek. Sokan a jövő egyik lehetséges megoldását látják benne. Lehet választani, hogy melyik tetszik jobban…
Forrás: AKE Magazin 2008

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése